Pożegnanie roku szkolnego w przedszkolu przez najstarszą grupę , czyli 6-latków połączyć można z prezentacją osiągniętych przez nią umiejętności i wiadomości. Dzieci wraz z maszynistą „Czerwcem” wędrują pociągiem , docierając do stacji , na których wykonują kolejne zadania.
„Wyprawa pociągiem” - czyli pożegnanie przedszkola przez grupę 6 - latków
Występują :
- „CZERWIEC – maszynista” , z czapką kolejarza , gwizdkiem , „lizakiem” - „Wesoła nutka” – dziecko z opaską na głowie , na której znajduje się nutka - „Polska mowa”- dziecko z opaską z literami - „Liczenie”- dziecko z opaską z cyframi - „Przyroda” – dziecko z opaską z rysunkiem roślin , zwierząt - „Gimnastyka”- dziecko z opaską z rysunkiem sylwetki sportowca - „Techniki świat”- dziecko z opaską z rysunkiem komputera Dzieci stoją w utworzonym pociągu . Na czele znajduje się maszynista .W różnych częściach sali stoją dzieci w opaskach z narysowanymi elementami. Dziecko 1 :
Jedzie , jedzie pociąg Do przedszkola przyjechał. Czerwiec – maszynista Ciepło się uśmiecha. Dziecko 2 :
Przed naszą tablicą Zrobił sobie stację Czeka , żeby wszystkich Zabrać na wakacje. Dziecko 3: Jaki długi pociąg z wagonami. Chcesz zobaczyć? – to jedź z nami. Dziecko 4 :
Pojedziemy przez krainy, W których wiedzę swą sprawdzimy. Dziecko 5 : Przecież przez rok cały Wszyscy pracowali I tej pracy plony Bardzo różne zebrali. Czerwiec – maszynista:
Hej , ruszamy , dość gadania Stacja pierwsza już się kłania! - „Rusza pociąg , tchu nabiera...” – piosenka . Dzieci poruszają się z pociągiem.. Czerwiec - gwiżdże , pociąg zatrzymuje się przy stacji , na której stoi dziecko z opaską , na której znajduje się nutka. Maszynista woła : Stacja I : „Wesoła nutka!” „Wesoła nutka” : ( zwraca się do dzieci)
Tu rozmowa będzie krótka Sprawdzian czeka was niewielki. Posłucham , jak śpiewacie przedszkolne piosenki. Czym pochwalić się możecie? - piosenka w wykonaniu dzieci - „Wesoła nutka”:
Jak zagrać umiecie, posłuchać pragniemy - dzieci grają na instrumentach perkusyjnych - Czerwiec ( gwiżdże ) : Hej , ruszajmy – dość gadania! Stacja II już się kłania ! - „Rusza pociąg , tchu nabiera... – Czerwiec ( gwiżdże ), następnie woła :
Stacja II – „Polska mowa!” „Polska mowa”: ( zwraca się do dzieci ) Ja też jestem już gotowa. Dobrze wiecie – jestem ważna, Więc rozmowa to poważna. Pani Wasza ma pytania Bardzo proste to zadania. Wychowawczyni odczytuje przygotowane pytania :
- proszę podzielić na głoski wyraz : „wakacje” - a teraz podzielimy ten wyraz na sylaby - jaka głoska znajduje się na początku wyrazu : „lato?” - jaka głoska znajduje się na końcu tego wyrazu? - odczytajcie pokazane przeze mnie wyrazy Czerwiec ( gwiżdże) , następnie woła : Hej , ruszajmy , dość gadania! Stacja III już się kłania! - „Rusza pociąg , tchu nabiera....” Czerwiec : Stacja III , to „Liczenie!” „Liczenie”:
Jak liczenie , to myślenie Każda teraz mądra głowa Jedno zadanie wykona. Wychowawczyni pokazuje dzieciom kartoniki z zapisanymi działaniami matematycznymi na obliczanie sumy cyfr. Dzieci mówią , jakie są wyniki. Czerwiec ( gwiżdże) , następnie woła : Hej , ruszajmy , dość gadania. Stacja IV już się kłania! - „Rusza pociąg , tchu nabiera...” Czerwiec ( gwiżdże) : Stacja IV – to „Przyroda!” „Przyroda”:
I przyroda też coś od siebie doda. Każdy „starszak” mnie już zna. I dlatego sprawność „ekologa” ma. Pytań do was jest tu kilka. Wychowawczyni pokazuje dzieciom ilustracje zwierząt i roślin . Dzieci nazywają poszczególne gatunki. Czerwiec (gwiżdże) : Hej , ruszajmy , dość gadania. Stacja V już się kłania! - „Rusza pociąg , tchu nabiera... – Czerwiec (gwiżdże): Stacja V – „Gimnastyka” „Gimnastyka”:
Oto jestem – „Gimnastyka”, Której żaden „starszak” nie unika. Pora więc jest na ćwiczenia, Bardzo proste do zrobienia: - Najpierw 5 wykonaj pajacyków, - I na jednej nodze 5 podskoków - Teraz jeszcze 5 przysiadów - No i w lewo też 5 kroków. Czerwiec ( gwiżdże): Hej , ruszajmy , dość gadania. Stacja VI już się kłania! - „Rusza pociąg , tchu nabiera... – Czerwiec (gwiżdże): Stacja VI – to „Techniki świat!” „Techniki świat”:
Techniki świat , z którym jesteście „za pan brat ”. Skoro tak – to posłuchajcie I odpowiedzi nam podajcie. Wychowawczyni zadaje pytania . Czerwiec (gwiżdże): Hej , ruszajmy , dość gadania. Stacja VII już się kłania! Dzieci , razem :
Stacja VII , jaka stacja ? Czerwiec:
To już wszystkie stacje pokonane, A zadania wykonane. Teraz wszystkich zapytamy, Czy do szkoły się udamy? - Odpowiedź zgromadzonych : „Tak !”
Czerwiec:
Skoro tak , to wszyscy się zgodzimy, Że z przedszkolem rozstać się musimy. Dziecko:
Jestem bardzo wesoły, Bo już pójdę do szkoły. Piaskownicę zostawiam bez żalu. Książki kładę w tornistrze, Od czystości aż błyszczę, Przecież jestem już pierwszak – nie maluch! Dziecko:
Skończyły się figle , swawole, Żegnamy dziś nasze przedszkole. Zeszycik, książeczka nas woła. Do nauki zachęca nas szkoła. Dziecko :
Już nam mija po sześć lat, Z przedszkolem się rozstać czas. I pożegnać nasze panie , Przez nas bardzo ukochane.
Dziecko:
Czas pożegnać wszystko: Ogród , kwiaty , drzewa w krąg. Cały , piękny czas przedszkola, Bo już czeka na nas szkoła. - piosenka na pożegnanie przedszkola –
Opracowanie : mgr Małgorzata Bebel
|